Domain konferencia beszámló II.
Az októberben tartott T.R.A.F.F.I.C. East 2005. domain konferencia eseményeit Ron Jackson, a Domain Name Journal újságírójának beszámolójából ismerhetjük meg.
Október 19. szerda
Négyórányi alvás után leszaladtam a Google.com által szponzorált reggelihez, majd kószáltam kicsit a kiállítás területen, még mielőtt a hivatalos program 9.15-kor kezdetét vette volna Schwartz és Neu megnyitóbeszédével.
[file=698_1.html]
Az első szakaszban a jelenlévők elképesztő sikertörténeteit hallhattuk. Brian Benko (FindADentist.com), Brian Null (GolfCourses.com), Ari Goldberger (ESQWire.com) és Robert Hoult (Walnut-Ventures.com) osztott meg velünk részleteket arról, miként változtatta meg pénzügyi helyzetét, vagy akár az egész életét egy-egy domain név.
Null például igazi hazárdjátékot folytatott: egy második jelzálogot is rátetetett a házára, hogy megvehesse a GolfCourses.com-ot. (Erre még visszatérünk.)
Hoult vállalkozását tette fel egy adózási vonatkozású domain-csomagért (ami magába foglalta az IRS.com-ot is), de később ezt a portfóliót 11,15 millió dollárért értékesítette, amely öt és félszeresét hozamot jelent.
[file=698_2.html]
A második szakaszt a DomainSposor.com igazgatója, Ryan Berryman és termékmenedzsere, Sumant Sridharan vezette. Sridharan rávilágított, hogy a hirdetők szélesebb jogosultsági kört igényelnek a pénzükért, és biztosítékot akarnak, hogy a befektetésük megtérül. Másrészt már magáért a megjelenésért is jelentős összegeket fizetnek, ami arra késztette a DomainSponsor-t, hogy a kiváló minőségű látogatottságra helyezze a hangsúlyt, aminek aztán az eladásokban is megmutatkozik az eredménye.
Mit is jelent a „kiváló minőségű látogatottság”? Sridharan szerint azt, hogy a legnagyobb valószínűséggel segíti elő a termék eladását (akár offline). Egyetlen cég sem kívánja nyilvánosságra hozni saját látogatottság-elemzési módszerét, de Sridharan úgy véli a DomainSponsor eljárása jobb rálátást biztosít a látogatottsági minőségre mint más társaságoké.
A domain tulajdonosok egyre inkább elismert kulcsfigurákká válnak a legfőbb hirdetők számára, így a jövő fényesen ragyog, és egyre jelentősebb bevételek ígérkeznek – jósolta Berryman. Majd elmesélte: jelentős változások készülnek a DomainSponsor belépőoldalain, amelyek grafikákat, e-kereskedelemi termékek eladási lehetőségeit – esetleg a domain névhez kötődően – tartalmaznak majd. Mint mondta, végső soron minden fontos felsőszintű domainnek sikeresnek kell lennie. Már most látszik, hogy az olyan országkódok mint a .de, .co.uk, és a .ca gyorsan javuló teljesítményt mutatnak, de Mexikó és Ázsia is feljövőben van.
A kétórás ebédszünetben ezúttal a Skenzo.com állta a számlát. Majd következett a nap fő eseménye, Andrew Miller és Mike Zapolin (InternetRealEstate.com) előadása. Az érdekfeszítő beszámoló domainek megszérzéséről és eladásáról szólt, olyan gyöngyszemekről mint a Beer.com, Diamond.com, CreditCards.com vagy a Shop.com. A Beer.com-ot például 80000 dollárért vették meg, és 20% részesedést hagytak az eredeti tulajdonosnak. Alig pár hónap múlva aztán 7 millió dollárért adták el a címet az Interbrew-nak! Zapolin szerint őrület, hogy magánszemélyek mit sem törődnek az értéktelennek gondolt domainjeikkel, ahelyett, hogy eladnák azokat cégeknek, amik alig várják, hogy hozzájussanak.
Miller és Zapolin részletesen ismertette domain ügyleteik szakaszait a vásárlástól az eladásig, így egy pénzügyileg is alaposan kidolgozott üzletmenetet ismerhettünk meg. Egyértelmű, hogy eljárásaik nagy hatással voltak másokra is ebben a piaci szegmensben.
[file=698_3.html]
Számos jól működő társaság képviselőjével beszélgettem, akik hasonló fejlesztéseket terveznek. A hangsúly gyorsan áthelyeződik a passzív befektetésről a jól körülhatárolt célok szerinti aktív fejlesztésre. A Fabulus.com ügyvezetője, Dan Warner említette, hogy egy-két év múlva már nem domainek, hanem üzletrészek eladásáról fogunk beszélni.
Bármennyire sikeres is Miller és Zapolin, azt mondják, még mindig kísérleteznek, hogy megtalálják a „tökéletes megoldást”. A jól megválasztott domainek tulajdonosainak pedig azt tanácsolják, hogy legyenek türelmesek, mert hitük szerint az igazi értékek számára még csak most kezdődik a felemelkedés.
A szerdai utolsó szakmai programban hat „kattintásra fizet” („pay per click” – PPC) programot működtető társaság vezetésével vitathattuk meg az ágazat jelenét és jövőjét. A pódiumon Eytan Elbaz (Google), Josh Meyers (Yahoo), Matthew Bentley (Sedo.com), Dan Warner (Fabulous.com), Ryann Berryman (DomainSponsor.com) és Ammar Kubba (TrafficZ.com) foglalt helyet.
[file=698_4.html]
Az öt szakember arra kereste a választ, hogy egy domain tulajdonosnak a webcím értékesítése vagy a domainhez tarotzó oldalakon a kattintásokért bevételt generáló hirdetése elhelyezése hoz-e jelentősebb profitot.
Az egyik megoldandó probléma a kattintós hirdetések kapcsán a csalások megelőzése és ezzel összefüggésben a hirdetők bizalmának megőrzése. Ennek érdekében Warnerék cége például néhány csalót alkalmaz, hogy megismerve trükkjeiket, legyőzhessék a hasonszőrű próbálkozókat.
Bár Warnerék cége számos lehetőséget biztosít a megjelenésben, kutatásaik szerint a kattintási arány drámaian csökken, ha eltérünk a hirdetések legszokványosabb elrendezésétől. Ammar Kubba véleménye szerint azonban pont ellenkező a helyzet, hiszen a náluk bevezetés alatt álló vadonatúj oldalak jelentősen növelték a kattintási értékeket – vagyis a szokatlan elrendezés javuló eredményeket hozott.
A közönségtől sok kérdés érkezett a Google és a Yahoo képviselőihez, ők azonban nem engedtek bepillantást a kártyáikba. Kiderült, hogy az előadók kellő mélységben ismerik saját rendszereiket, nem kockáztatják, hogy a vetélytársak előtt felfedjék saját eljárásaikat.
Warner és Bently egyaránt felhívta a figyelmet, hogy míg a legutóbbi időkig a legtöbb bevételt a kattintásonként fizető megoldások hozták, mostanra ismét az előtérbe kerülnek a domain eladások, ami a legjobb útját jelenti a befektetések megtérülésének. példákat hoztak fel, mikor egyetlen értékesítés százszorosát is hozta a kattintásokból származó évi jövedelemnek, és azt tanácsolták a domain tulajdonosoknak, legyenek elég bölcsek megválni egy-egy webcímtől, ha jó alkalom adódik, ahelyett, hogy megőriznék, csak mert van rajta néhány kattintós link.
A fórum végeztével a többiek elindultak a Pool.com által támogatott koktélpasrtyra, én azonban maradtam, hogy elrendezzem az aznapi fényképeimet és jegyzeteimet. Ennek köszönhetően aztán kihagytam a TrafficZ-féle vacsorát (amiről pedig rengeteg dicséretet hallottam másnap).
Amint elkészültem már indultam is, még épp időben, hogy 90 perc utazás után felvegyem az Ft. Lauderdale repülőtéren a feleségem, aki elhatározta, hogy néhány napra utánam utazik. Igaz, emiatt kihagytam egy „kihagyhatatlan” programot, a DomainSponsor népszerű műsorát. Mérlegelnem kellett: buli vagy házasság (utóbbit kockáztattam volna, ha a feleségem a reptéren hagyom). Ezt hívják kutyaszorítónak! Végül is arra jutottam, hogy másik DomainSponsor bulira még mehetek, de másik házasságra (különösen ilyen remek asszonnyal) nincs esélyem, így engedelmesen elindultam az Ft. Lauderdal-re.
Miután éjfél körül visszaértünk Delray Beach-re, néhány óráig még ébren maradtam, hogy felkészüljek egy csütörtök délutáni előadásomra. Ez már a második éjszakám volt négy óra alvással. Egyszer dolgoztam egy híradó igazgatónál, aki imádta kirángatni az embereket az ágyból hajnali utasításokkal. Azt mondogatta: „Még senki sem csinált karriert a hátán fekve.” Nos, ő nyilván soha sem hallott a „legősibb mesterségről”, de az biztos, hogy a konferencia összes résztvevőjére büszke lett volna, hiszen ott az alvás igény sokadik volt csak a rangsorban.