Wiki.com – a domain üzlet nem mindig jön össze…
A wiki.com domainre kötendő üzlet kútba esett...
Egy jó domain név nem minden esetben elég a sikerhez, és olykor ezen még az állhatatosság és a kitartás sem segíthet. Ezt John Gott is a saját bőrén tapasztalhatta, aki az elmúlt augusztusban bejelentette az opcióját a wiki.com megvásárlására, miszerint egy későbbi időpontban szeretné azt 2,8 millió US $-ért cserébe tulajdonba venni.
John Gott, aki az adware.com-mal, és több magazin szerint „nem egészen tisztességes úton” jutott pénzhez – a szóban forgó wiki.com-ot kb. fél éven belül szerette volna megvásárolni, és az opció is ennyi időszakra terjedt ki. Ez az üzlet mindenféleképpen a top kategóriába került volna a szakértők szerint. Maga az üzlet, amelybe becsatlakozott a wiki-szoftvert kifejlesztő Mindtouch cég is – váratlanul füstbe szállt, egyelőre tisztázatlan okokból. Ken Liu, a Mindtouch igazgatója szerint csak annyit lehet tudni, hogy: „John Gott feladta az üzletet”. Vajon mi késztethette erre? Netán anyagi, vagy egyéb gondok?
Vessünk csak egy pillantást a tényekre. Az egész projekt, mint azt tudjuk 2006 augusztusában indult be, John Gott havi 10.000 US $-t fizetett az opcióért cserébe a domain tulajdonosainak. Amitől az üzletember hirtelen meggondolhatta magát talán kapcsolatban állhat egyes szakértők azon véleményeivel, amivel már előre megjósolták, hogy ez az üzlet nem fog összejönni. Mégpedig: Gotték a 6 hónapos időszak alatt lemodellezték az üzlet működését, és hogy a jövőben milyen sikereket érhet majd el. Itt valószínűleg ugyanarra a véleményre juthattak, mint a különböző szakértők, akik már augusztusban megjósolták, hogy az üzleti modellnek nincs jövője, és számottevő profitot nem lehet elérni vele. Ez még akkor is igaz, ha az első időszakban a regisztrált „wikik” száma robbanásszerű növekedésbe kezdett – és akkor még nyilván nem ezen a véleményen lehetett a „jövendőbeli tulajdonos”.
A wiki.com domain azóta már nem elérhető. Az aktív, regisztrált wikiket áthelyezte a Mindtouch a wik.is domainre. Akár ilyen gyorsan is romba dőlhet egy domain üzlet, amelyről előtte szuperlatívuszokban beszélnek – de a valóság azt mutatja: a jó domain név önmagában még nem minden, akár milyen rövid és tartalmilag tip-top is. Ha nincs megfelelő jövője, akkor gyakorlatilag a hozzáértők számára azonnal értéktelené is válhat. Ennek tükrében talán a kitartás és az álhatottság helyett néha inkább mégis ésszerűbb előre gondolkodni, nem csak mindenféleképpen elérni a célt.