Kóstolgatják a Google-t, de az óriáscég visszaharap
A keresőóriás várhatóan változtatásokat eszközöl a domainregisztrációs folyamattal kapcsolatban.
Az elkövetkező hetekben a Google azokra a domainekre fordítja figyelmét, melyeket tulajdonosaik 5 naponta töröltetnek, majd újra regisztrálnak. Jelenleg ugyanis még régi formájában létezik az Add Grace Period (AGP) nevű időszak, melynek értelmében a domain regisztrátonak lehetősége van a regisztrációtól számított 5. nap végéig ingyenesen töröltetni domainnevét.
A Google AdSense hirdetéskiszolgáló programja a jövőben figyelmen kívül fogja hagyni ilyen domainekhez tartozó oldalakon megjelenő hirdetéseket, így az azokon elhelyezett reklámok egy fillér hasznot sem fognak hozni az olyanok számára, akik előszeretettel kihasználják ezt a ’domain-kóstolásnak’ nevezett lehetőséget.
„Úgy hisszük, hogy döntésünk a felhasználók és a domainvásárlók körében kedvező fogadtatásra talál majd.” – mondta Brandon McCormick, a Google szóvivője.
Domainek milliói érintettek
A ’domain-kóstolás’ gyakorlatának létrejöttét eredményező 5 napos AGP időszak eredetileg a téves regisztrációk javítására szolgált (pl. a regisztráció során elgépelt domainnevek esetén). A folyamat automatizálása, valamint az online hirdetési üzletág gyors növekedése miatt azonban leleményes felhasználók hatalmas haszonra tettek szert az 5 napos időszak adta lehetőségek folytonos kihasználásával, mely a gyakorlatban milliónyi domainnév 5 naponkénti regisztrálását, majd törlését jelentette, melyek közül a felhasználók végül csak azokat tartották meg, melyek jelentősebb haszonnal kecsegtettek. Emiatt több millió domain regisztrálása tulajdonképpen elérhetetlen olyan magánszemélyek vagy vállalatok számára, akik valóban értelmes tartalommal töltenék fel a kívánt domaineket.
Jay Westerdal, a DomainTools blog szerzője egy vele készített interjú során elmondta, hogy a Google bevezetni kívánt korlátozása kevésbé vonzóvá fogja tenni a ’domain-kóstolást’. A tervek szerint a rendszert úgy módosítanák, hogy a Google csak a regisztrációt követő ötödik napon kezdene el fizetni a domaineken megjelenő hirdetések után. A Google riválisa, a Yahoo már egy lépéssel a keresőóriás előtt jár, ugyanis az újra és újra regisztrált, ráadásul még védett márkákat is sértő domaineket már most tiltólistára tette.
”Ha a Google és a Yahoo többé nem támogatja az ilyen típusú oldalakat, úgy vélem, hogy a ’domain-kóstolás’ jelenlegi formájában el fog tűnni.” – mondta Westerdal.
Tavaly októberben a Yahoo pert indított több domainregisztrátor ellen, amelyeket azzal vádol, hogy a Yahoo-hoz köthető domaineket foglaltak le és azokat az AGP időszak adta lehetőségekkel élve folyamatosan regisztráltak, majd töröltek. A perrel kapcsolatban döntés még nem született, azonban a Dell vállalat és a BMW azóta hasonló perek indítását kezdeményezte Florida államban.
Az ICANN jelenleg is vizsgálja a ’domain-kóstolás’ kérdését és hamarosan létrehoz egy bizottságot, melynek elsődleges feladata a probléma megoldása lesz.
Egyesek már megoldást találtak
Az ’.org’ végződés üzemeltetői mindenkinél előrébb járnak a kérdés kezelésének terén, mivel engedélyük van plusz költségek felszámolására az olyan vállalatok esetében, melyek különösen sok domain törlését kérvényezik. Ennek eredményeképpen a törölt domainek száma tavaly nyár elején egy hónap alatt 2,4 millióról 152 ezerre csökkent.