Beszámoló a domain konferencia helyszínéről

Beszámoló a domain konferencia helyszínéről

A domainipar lehetőségeit piaci szemszögből megközelítő konferencián adnak egymásnak találkozót domainvilág szereplői.

A Domainer Meeting párizsi állomásán június 19-én és 20-án közel 400 résztvevőt regisztráltak a szervezők. A domainabc.hu helyszínről történő beszámolóját adjuk közre.

Kilépve a megtűrt státuszból

Xavier Buck az eseményt szervező EuroDns vezetőjeként a megnyitójában köszöntötte a résztvevőket és igyekezett alátámasztani, hogy a domain kereskedelem az internetes világban megtűrt státuszból pozitív irányba lépett ki. Az eseményre regisztrálók összetétele igazolja, hogy mára a domain és tárhely szolgáltatást végző cégek nagy része is nyit a domain kereskedelmi üzletág irányába. Emlékeztetett arra is, hogy a domain nevek legfőbb hatóságaként kezelt ICANN reprezentánsai rossz szemmel nézték a domain kereskedelmi üzletág tevékenységét mára azonban az azonos helyszínen megrendezésre kerülő ICANN esemény infrastruktúráinak egy részét használhatja a Domainer Meeting is, ami óriási lépésnek számít.

Javítani a szabályozásokon

Phil Corvin – az internetes jog területére szakosodott washingtoni székhelyű Butera & Andrews ügyvédi iroda egyik tulajdonosa – előadásában a domain kereskedelem általa nem megfelelőnek tartott szabályozással kapcsolatos aggályainak adott hangot. A domain nevek és szellemi tulajdonnal kapcsolatos jogi szabályozás területének egyik szaktekintélye előadásában felhívta a figyelmet arra, hogy más a domain kereskedelem területén kívül a szabályozók változását kell kieszközölni annak érdekében, hogy a RegisterFly-hoz hasonló botrányok ne árnyékolják be a domain nevek világát. (A RegisterFly az elmúlt évben csődbe ment és ennek következtében domain tulajdonosok tízezrei veszítették el időlegesen vagy véglegesen domain neveiket. – a szerk.) Egy gazdasági társaság stabilitása nem garantálható, azonban az ilyen helyzetekre a domain nevek legfőbb hatóságának (ICANN) rendelkeznie kell egy forgatókönyvvel.

Egy szponzor reklámja

Justin Hayward a Telnic Limited képviseletében tartott előadásának célja a 2008. végén bevezetésre kerülő .tel domaintér megismertetése volt. Az új végződés bevezetéséért felelős szervezet kommunikációs igazgatójának előadása meglehetősen „PR illatúra” sikeredett. A hallgatói közönség kritikusabb tagjai azzal „díjazták” a kéretlen reklámot, hogy a következő kávészünet kezdetét előre hozták és inkább egy csészével a kézben, előtérben várták meg az előadás végét.

200 új végződés 1 év alatt, de minek?

2009-ben közel 200 új domain végződés bevezetését tervezi az ICANN. Ez a változás meglehetősen felkorbácsolta a domainpiac szereplőinek érdeklődését. A témát hat meghívott szakember nézőpontján keresztül ismerhette meg a konferencia hallgatósága.

Victor Pitts a SnapNames/Moniker domain aukciósház képviseletében, Leona Chen az .asia névteret kezelő dotAsia Registry munkatársa, Jay Westerdal, a DomainTools-tól, Divyank Turakhia (Skenzo), Bart Lieben (Laga) és Steve Heflin (.ME) vett részt a beszélgetésben.

Fontosnak tartották, hogy az elmúlt időszakban bevezetett új végződések tapasztalatait be kell építeni az új végződések bevezetése során annak érdekében, hogy pl. az .eu névtér bevezetésének alkalmával tapasztalt fiaskók elkerülhetőek legyenek. Az előttünk álló év változásai a márkanév- és védjegy tulajdonok számára jelentősen növekedő kiadásokat fognak eredményezni. Ezt egyrészt a új domainterekben lefoglalandó webcímek költsége, másrészt az új névterekben rosszhiszemű domain regisztrálók elleni jogi küzdelem eredményezi majd. Az új domainterek megjelenése várhatóan erősíti majd a nemzeti domainterek (például a .hu, és .de) megítélését. Nyitott kérdés maradt annak a problémája, hogy az új végződésbeli címeket miként fogja „beárazni” a Google. A regionális tartalmakat szolgáltató végződések (pl. .sco – Skócia) google-beli helyezéseikkel fel tudják venni majd a versenyt a .com alatt regisztrált domainekkel, akkor felértékelődhetnek az új webcímek. A Google sorrend állítására vonatkozó szempontjait ismerve ennek azonban meglehetősen kicsi az esélye: egy-egy szóra kereséskor nehéz pl. .eu vagy .info végű domain cím alatti honlapot találnunk.

Kockázatok mérséklése

Az ebédszünetet követő báráti hangulatot a domain nevek értékesítésében kimagasló eredményeket elérő Fabulous.com stratégiai vezetője törte meg. A közgazdasági szemlélettel felépített előadása során a hallgatóság meggyőződhetett arról, hogy a domain nevekbe való befektetés sikerre van ítélve. (A legtöbb résztvevő erről eleve meg volt győződve. – a szerk.) Az előadó domain adás-vétellel járó kockázat kérdéskörét mérlegelte. A rizikó csökkentése érdekében javasolta, hogy olyan domain nevekbe, amelyek védjegyekkel azonosak vagy a védjegyekhez hasonlítanak illetve védjegyeket tartalmaznak ne fektessünk.

Parkolás gazdaságosan

A domain nevek beregisztrlálásuktól az értékesítés időpontjáig is bevételeket generálhatnak a név kezelőjének. A domain parkoltatás letőségeiről tartott kerekasztal megbeszélésen Sam Nunez (DomainSponsor), Jessica Besseling (DDC), Matt Bentley (Sedo), Ammar Kubba (TrafficZ), Ed Russell (Namedrive), Paul Harwood (Streamic), Divyank Turakhia (Skenzo). A domainipar legdinamikusabban fejlődő üzletágában érdekelt felek mindegyike leginkább saját munkaadójának szolgáltatásait igyekezett népszerűsíteni.

Jogos kérdés

A nap első előadója Phil Corwin, a domainjog területére szakosodott Renova képviseletében Paul Keating és Mason Cole az Oversee.net munkatársa a domain nevek és védjegyek kérdéskörére vonatkozó gondolatait osztotta meg a közönséggel. A hallgatóság körében domain értékesítési üzletben érdekelt felek számára több, már jogerősen lezárt jogvita döntését értékelték és elemezték.

A nemzeti kérdés

A nemzeti domainterekben bejegyzett webcímekről értekezett a nap utolsó előadásában Jothan Frakes (Oversee.net), Tom Murphy (Namemedia), Lissi Mack-de Boer (Sedo); Markus Schnermann (Domain Invest), Martin Andersson (Namedrive) és Michiel Henneke a holland (.nl) nyilvántartó képviseletében. A beszélgetésből egyértelműen kiderült, hogy minden fél álláspontja azonos: a nemzeti domaintérben bejegyzett webcímek előretörése megállíthatatlan. A domainpiac befektetői egyre nagyobb tőkét fektetnek be az országkód alatti domain nevekbe. Sok esetben a .com/.net tartományokban bejegyzett majd eladott domainekből származó profitot forgatják vissza az országokhoz kötődő domainekbe. A kerekasztal-beszélgetésből kiderült, hogy a befektetési hullám először a nagy gazdasági potenciállal bíró országokban éreztette a hatását, de mára már Kelet-Európában is érezhető a befektetések hatása.

Az esemény honlapja

menu
menu