Vihart kavarhat a .bud

Vihart kavarhat a .bud

Budapest tervezett végződésére többen is igényt tarthatnak.

Adam Smith, a worldtrademarkreview.com bloggere a Budapest részére bevezetni szándékozandó .bud domain tartománnyal kapcsolatos írásában a veszélyekre hívja fel a figyelmet.

Az Anheuser-Busch (AB) InBev és a Budejovický Budvar sörgyárak évtizedeken keresztül civakodtak a BUD sörmárka tulajdonjoga felett. Könnyen lehet, hogy most közös „ellenséget” találtak a .bud domain végződést bevezetni tervező konzorcium képében, amely a tervezett végződést Budapest önálló névterének szánja.

A tervezett végződésről kevés információ található a világhálón, és azok is csak magyar nyelven érhetőek el. A kezdeményezés mögött álló konzorcium eddig nem reagált a World Trademark Review (WTR), kéthetente megjelenő magazin megkeresésére az üggyel kapcsolatban.

Megtévesztő domainvégződések?

A tervezet puszta léte sok fejfájást fog okozni az AB InBev és a Budvar számára. Nagy a valószínűsége annak, hogy a felhasználók példának okáért a www.beer.bud címet látva a Budweiser sörmárkához fogják képzeletben társítani azt. A közelmúltban megjelent WTR tanulmány szerint a kereskedelmi szakemberek háromnegyede véli úgy, hogy az új gTLD-k (általános, legfelső szintű domain végződések) alkalmasak a felhasználók megtévesztésére.

A megtévesztés fogalma valószínűleg gyakran felmerül majd az új gTLD-k bevezetése után. Ezt látszik megerősíteni az ICANN nemrégiben meghozott döntése is, mely szerint elutasította a ‘.бг’ végződés bevezetésére irányuló pályázatot. Az indoklás szerint Bulgária ’.bg’ végződésének cirill betűs változata azért nem kérvényezhető, mert túlságosan hasonlít Brazília ’.br’ domain végződésére.

Hol tart most a bevezetési folyamat?

Az ICANN jelenleg a gTLD-k bevezetésének órarendjét igyekszik összeállítani. A szervezet a november 9-én kiadott, ún. Pályázók kézikönyve elnevezésű dokumentum legújabb kiadásával kapcsolatos észrevételeket a decemberben, Kolumbiában tartandó ICANN konferencia kezdetéig várja. Egyes vélemények szerint ez a szűk egy hónapos határidő arra enged következtetni, hogy érdemi változtatások nem várhatóak a kézikönyv tartalmában. A kézikönyv elfogadására a határidő lejárta után egy nappal, még a konferencia keretein belül fog sor kerülni. Mivel az elmúlt évek tapasztalatai alapján az ICANN konferenciák résztvevői közül sokan a véleménynyilvánítási időszak utolsó napján teszik meg észrevételeiket, a mindössze 24 órás határidő miatt nem valószínű, hogy az ICANN ezeket a késői megjegyzéseket figyelembe tudja venni a Pályázói kézikönyv elfogadásánál.

Az új gTLD-k promóciós kampánya a jövő év januárjában veszi majd kezdetét és egészen május 30-ig tart majd, amikor is megnyílik az út az új gTLD-k előtt. A legkorábban ennek a határidőnek a lejárta után kaphatunk világos képet arról, hogy a Bud milyen véleménnyel lesz a .bud névtérről, ugyanis május 30-a után kapnak lehetőséget a pályázók arra, hogy benyújtsák panaszaikat az új gTLD-kkel kapcsolatosan.

 

Elvonatkoztatva a .bud ügytől, általánosságban elmondhatjuk, hogy az új gTLD-k bevezetésekor a márkatulajdonosoknak el kell majd dönteniük, hogy a „pályázó”, a „panaszos ill. tiltakozó” vagy esetleg a „bejegyzést igénylő” szerepét kívánják-e betölteni. Előfordulhat, hogy egy márkatulajdonos egyszerre több szerepet is betölt majd az előbb felsoroltak közül.

menu
menu