Edelmann: "Védjegy bitorláson nyerészkedik a Google"
A vád szerint a keresőóriás védjegytulajdonos cégeket károsít meg bevett gyakorlatával.
A Harvard Business School professzora szerint a Google évi mintegy 32-50 millió USD nyereségre tesz szert a domainnevek elgépelésén alapuló oldalakra elhelyezett AdSense hirdetések révén. Az angol nyelvterületen ‘typosquatting’ névvel illetett jelenség nem újkeletű: egyes cégek régóta regisztráltatnak megtévesztő domainneveket (pl. bbbc.com, bankkofamerica.com, stb.), melyeket a felhasználók véletlenül, a cím elgépelése esetén keresnek fel.
Benjamin G. Edelman szerint azonban a felhasználók, akik az ezeken az oldalakon elhelyezett AdSense reklámokra kattintanak, bevételhez juttatják a Google-t és egyúttal a megtévesztő domain tulajdonosát is. A professzor szerint a folyamat során az eredeti védjegy tulajdonosa károsulttá válik.
Felmerül egy érdekes kérdés: vajon felelőssé tehető-e a Google a szabadalmi jogsértésekért, valamint az ezeket eredményező, megtévesztő domainnév-regisztrálások számának növekedéséért? Sokak szerint igen, ugyanis a keresőcég a parkoltatott domainek esetében speciális AdSense rendszert alkalmaz, amely szinte bátorítja az ügyeskedőket. A kérdést egy, a közelmúltban indított per hivatott megválaszolni. A vád szerint a Google és különféle rosszindulatú cégek, melyek folyamatosan megtévesztő domainneveket regisztráltatnak, súlyos szabadalmi jogsértéseket követnek el bevett gyakorlatukkal. A pereskedés azonban várhatóan évekig is elhúzódik.
Edelman professzor, aki gyakorló jogászként a vád egyik képviselője, egyúttal a McAfee tanácsadójaként is tevékenykedik. A professzor a McAfee Security Journal (kb. McAfee Biztonsági Jelentés) című dokumentumban megemlíti, hogy a legértékesebb 2000 domainnévnek 80 ezer megtévesztő változata létezik világhálószerte.