.hu és társai: a jövő nagy üzlete
Kétségtelen tény: a domain végződések ismertségét tekintve a .com mind a mai napig őrzi első helyét. A bennfentesek szerint már nem sokáig.
A CNN-Online által nemrég megkérdezett szakértők úgy vélik, a több mint 240-féle országkódos felső szintű tartomány webcímei rejtik a következő évek nagy üzleti lehetőségét.
A domain piac átrendeződése várható
Várakozások szerint a domain regisztrációs és adásvételi piac értéke 2006 végére eléri a 2,5 milliárd USA $-os értékhatárt. Ennek nagy részét minden bizonnyal továbbra is a .com tartomány alatti webcímek adás-vétele fogja hozni, azonban az európai (.eu), a német (.de), a kínai (.cn) vagy a brazil (.br) domain nevek iránti növekvő igény már azt mutatja, hogy ez a tendencia nem fog örökké tartani, legalábbis a mostani mértékben biztosan nem.
Az egyre inkább egyszerűsödő szabályoknak köszönhetően, mára egy országkódos domain név (country code Top Level Domain, ccTLD) regisztrációja sem sokkal bonyolultabb, mint ugyanez a .com, vagy más gTLD alatt. Ráadásul, egyre-másra jelennek meg a különböző marketing megoldások, amelyek még inkább hozzájárulnak az országkódos végződések iránti kereslet növekedéséhez
(pl. 2005-ben a belga domaintérben a regisztráció ingyenes volt, a felhasználóknak csak az első év eltelte után, a webcímek megújításáért kellett fizetniük.)
A domain nevek adásvételéhez platformot szolgáltató német Sedo.de nevében nyilatkozó Tim Schumacher szerint a vállalkozások egyre inkább különböző végződésekből álló domain-portfóliókat hoznak létre, hasonlatosan a befektetéseikhez: nem egyetlen domain névre tesznek fel mindent, hanem internetes megjelenésüket kiterjesztik több végződésre.
A .de tartomány jó példa erre a trendre: a német vállalkozások gyakran még akkor is a .de végű nevüket helyezik előtérbe, ha rendelkeznek ugyanazon megjelölés .com végű változatával is. Másfelől teljesen természetes az a felhasználói elvárás, hogy saját országuk végződése alatt találjanak információkat az adott vállalkozásról vagy márkáról. Ezt a német, osztrák és svájci internetezők körében végzett felmérések is alátámasztják. A szakértő szerint hasonló folyamatok fognak lejátszódni más ccTLD-k körében is: a legszembetűnőbb változásokat a .mx (Mexikó) és a .pl (Lengyelország) alatt valószínűsíti.
A business.com-ot néhány évvel 7,5 millió $-ért értékesítő Marc Ostrofsky, aki jelenleg az amerikai iReit nevű cég elnöke, inkább az ingatlan-kereskedelemmel való hasonlóságokat emeli ki. Az iReit az elmúlt 18 évben 400.000 feletti domain névből álló portfoliót halmozott fel, és az ezek alatt megjelenített reklámokból tesz szert profitra. Az iReit nemrég elérkezettnek látta az időt a nemzeti tartományokba való befektetésnek: a közelmúltban több millió USD-t költöttek egy – többek között .de, .nl és .fr végű neveket tartalmazó – csomagra. Terveik szerint a következő célországok – ahol szintén megtérülő befektetéseket remélnek – India és Kína.
A .com betelt?
A ccTLD-k iránti növekvő keresletnek a fentieken kívül van egy sokkal kézzelfoghatóbb oka is: 55 millió regisztrált .com név mellett szinte már alig maradt szabad és használható név a – legalábbis eddig – legnépszerűbb tartományban.
"A .com gyakorlatilag betelt, egy használható név utáni kutatás jelentős költséggel járhat" – mondta Ron Jackson, a dnjournal.com domain-szakportál kiadója. A különböző országvégződések alatt sokkal szélesebb a választási lehetőség, ráadásul ugyanezen összegből sokkal több név regisztrációjára futja.
A domain piac átrendeződése a lehetőségek széles tárházát nyithatja meg mind a regisztrátorok, mind a domain-kereskedők részére. Ugyanakkor mindez a szellemi alkotások jogosultjai, különösen pedig a védjegyjogosultak részére újabb kihívásokkal fog járni.
A szakértők által előrevetített átrendeződésnek már most is vannak kézzelfogható jelei és nem csak a fent említett végződések alatt: ahogyan arról korábban hírt adtunk, a közelmúltban nem egy világcég szerezte meg (tulajdonképpen vissza) saját nevét Magyarországon, illetve a közép-európai térség más államaiban.