A Gmail sztori újabb felvonásai…
Újabb országokban vesztette el a gmail kezelési jogát a Google.
A Google Kínában és Svájcban is folytatta mélyrepülését levelezőszolgáltatásával. De mint már az menetrendszerű, a cégóriás mindkét országban megpróbálta a gmail kezdetű országkód alatt domaineket megszerezni, és már forgatókönyvszerű pontossággal vereséget szenvedett a helyi bíróságok határozatai szerint. Hasonlóan járt korábban a lengyel gmail.pl és német gmail.de címmel kapcsolatban is.
Pénz áll a háttérben?
Az összes vitában érintett országban azt vizsgáljták a Google által felkért szakértők: a kisebb cégek által a "gmail" domain név választásában milyen szerepet játszott a Google levelező szolgáltatásának indítása? Amennyiben szerepet játszott, akkor a webcímeket lefoglaló cégek bevétel szerzése céljából foglalták-e le a címeket? (Nagy valószínűséggel igen – a szerk)
Nemrég egyébként a gmail.de domain kezelését végző cég vezetője azt nyilatkozta egy magazinnak, hogy a per alatt a Google-tól 250.000 $-os ajánlatot is kaptak a webcím megvásárlására vonatkozóan. Ezt nevetségesen alacsony ajánlatnak tartották és válaszul annyit mondtak, hogy ők csak egyet akarnak: hogy a Google "szálljon le róluk". Hasonló ajánlatra derült fény azóta, pl. Lengyelországban – melynek történéseiről beszámoltunk egyik előző cikkünkben. Ezekben az esetekben egyetlen szokatlan dolog van csak, ha pl. újra Lengyelországot vesszük figyelembe. Itt az amerikai óriás koncentráltan figyelt a googlemail.pl-re, annyira hogy a gmail.pl regisztrációjáról teljesen le is maradtak.
A google számára nem kizárólag a webcím elvesztését jelentik egyes országokban egy-egy domain elvesztése, hanem – a német példa szerint – a gmail márkanév használatától is eltilthatják a céget, ami azt eredményezi, hogy a vállakozás kénytelen más márkanéven reklámozni az adott ország internetezői számára a levelező szolgáltatását. Ez a megkülönböztetett reklám súlyos dollár millókat is jelenthet a cég számára.
Amerikára összpontosítottak?
A bwin.com névre "átkeresztelkedő" betandwin.com nevű sportfogadási portál hónapokig dolgozott azon, hogy a "bwin" kezdetű webcímeket lefoglalja minden országban mielőtt bejelentené új nevét. Az akció a cég esetében meglehetősen sikeres volt.
Az eddigi történések arra engednek következtetni hogy a Google a levelező szolgáltatásának indításakor az Internet sajátosságait figyelmen kívül hagyva az amerikai piacra összpontosított és a .com névválasztást helyezte előnybe, és a világ többi részén a regisztrációt másodrendűnek tekintette. Utólag látható, hogy a hiba most többször „visszaüt” a cégóriás irányába.