Nagyobb gond, mint hinné: elírt webcímek

Nagyobb gond, mint hinné: elírt webcímek

A világ ötszáz legnagyobb vállalata közül már mindnek okozott problémát, hogy a webcímüket nem helyesen írták be a böngészőbe az őket keresők. Az Out-Law.com kutatása szerint a jól hangzó domainek (hasonmásainak) hirdetési célú használata gyorsan terjed.

Typosquatting a neve annak tevékenységnek, mikor valaki úgy jut bevételhez, hogy hirdetéseket helyez el egy weboldalon, aminek a webcíme nagyon hasonlít egy ismert márkanévhez. Ilyen webcím lehet például a szoftvergyártó cég nevének elírása pl. így: microsift.com. Mikor a látogató a typosqatter oldalára érkezik, hirdetéseket talál, amelyek megjelenéséért az oldal üzemeltetője díjazást kap.
Habár egy-egy hirdetésért csak néhány cent jár, de a forgalom nagysága és a profi typosqatterek által működtetett oldalak száma azt eredményezi, hogy a legjobbjaik akár dollármilliókat is keresnek egy év alatt.
Az Out-Law.com megvizsgálta a Fortune Global által nyilvántartott 500 és a Londoni Tőzsdén nyilvántartott 100 legnagyobb cég webcímét és úgy találták, mindegyiknek van olyan márkaneve, ami a typosqatting áldozata lett. A hirdetési oldalak jó része persze védjegy-sértést követ el, hiszen egy ismert márkanevet használ fel saját forgalmának növelésére.
A cégek egyetértenek abban, hogy typosqatting árt a márkanevek hitelességének és komoly problémát jelent – pedig a jelenség viszonylag új. Kialakulását elsősorban a domain nevek árának drasztikus csökkenése okozta, s manapság a kapcsolódó jogviták száma már több ezerre rúg. A megoldást valószínűleg csak az jelentheti, ha a cégek megtanulnak a typosqatterek fejével gondolkodni és alkalmazzák a módszereiket.
A typosqatting talán legismertebb áldozata a Microsoft. A cég adatai szerint, több mint 2000 olyan domaint jegyeznek be naponta tőlük függetlenül, amelyek az ő termékeikhez kötődnek. A regisztrációk háromnegyedét regisztrálják (pl. viszonteladók), a fennmaradó egynegyed azonban visszaél a cég márkaneveivel.

menu
menu