Növekedéssel ünnepel Európa

Az európai domaintér, a .eu 5 éve, április 7-én indult el.
2006. április 7-én, 5 évvel ezelőtt nyílt meg a lehetőség arra, hogy az Európai Unió lakosai és vállalkozásai .eu végű domain neveket regisztráljanak. A uniós domain tartomány másfél évtizeddel később kezdte pályafutását, mint a többi domain végződés, azonban ennek ellenére meglehetősen nagy érdeklődés mutatkozik a mai napig az .eu webcímekre.
A legelső hónapban összesen 1,7 millió domain nevet foglaltak le és az elkövetkezendő 5 év alatt mégegyszer ugyanennyit, így jelenleg 3,4 millió .eu domain név van bejegyezve. A .eu domain tartomány nyilvántartói feladataival megbízott brüsszeli székhelyű szervezet, az EURid által készített felmérés szerint 5 országban volt nagyobb a növekedés az .eu domain nevekre vonatkozóan az elmúlt 5 évben, mint a nemzeti domain tartományban. Litvániában (.eu 382% – .lt 249%), Csehországban (.eu 264% – .cz 207%), Ausztriában (.eu 108% – .at 92%), Belgiumban (.eu 79% – .be 7%) és Németországban (.eu 65% – .de 43%).
Az EURid által folymatosan frisített statisztika szerint az 5 év alatt kimagaslóan a németek regisztrálták a legtöbb (1,04 millió) .eu domain nevet. A hollandok 443 000 webcímet foglaltak le, az Egyesült Királyságból érekezett a bejegyzések 10%-a (324000 db.), míg Franciaországból alig kedvesebb, mint 300 000.
A magyar internetezők is kivették a részüket az .eu sikeréből. Összesen 40000 .eu domain név került bejegyzésre hazai cég, szervezet vagy magánszemély által. Ennél nagyobb érdeklődés a .eu domain nevek iránt a volt keleti blokk országai közül csak Csehországban (125000 db.) és Lengyelországban (206915) volt nagyobb, aznonban megelőzzük Portugáliát (12673) és Dániát (36798).
A szervezet által a 2010-es év utolsó negyedévének eredményeit bemutató tanulmány szerint az .eu domain nevek az a lakosok számára vetített kimutatást Ciprus vezeti (66,8 lakos/domain), Luxemburg (52,7) és Hollandia (26,3) után. Magyarország 3,9 .eu lakos/domain számmal a mezőny végén helyezkedik el.
Az .eu domaintér kényszerű versenyben van a nemzeti domainterekkel és a többi globális domain végződésekkel, így az EURid megragad minden alkalmat arra, hogy az .eu domain végződéseket népszerűsítse. Számos olyan marketing eszközt alkalmazott az Eurid az elmúlt 5 esztendőben, amelyet több domain végződés nyilvántartója is átvett azóta. Elsőként szerveztek Európában roadshow-t, a szervezet a legtöbb országban az internethez kapcsolódó konferenciát támogatott és jelent meg standdal, így Magyarországon is rendszeres résztvevőként az EURid kiállítója az Internet Hungary konferenciának.
![]() |
Egy .eu domain névre eső .eu domain nevek száma, országonként (Forrás: EURid) |