Növekedéssel ünnepel Európa
Az európai domaintér, a .eu 5 éve, április 7-én indult el.
2006. április 7-én, 5 évvel ezelőtt nyílt meg a lehetőség arra, hogy az Európai Unió lakosai és vállalkozásai .eu végű domain neveket regisztráljanak. A uniós domain tartomány másfél évtizeddel később kezdte pályafutását, mint a többi domain végződés, azonban ennek ellenére meglehetősen nagy érdeklődés mutatkozik a mai napig az .eu webcímekre.
A legelső hónapban összesen 1,7 millió domain nevet foglaltak le és az elkövetkezendő 5 év alatt mégegyszer ugyanennyit, így jelenleg 3,4 millió .eu domain név van bejegyezve. A .eu domain tartomány nyilvántartói feladataival megbízott brüsszeli székhelyű szervezet, az EURid által készített felmérés szerint 5 országban volt nagyobb a növekedés az .eu domain nevekre vonatkozóan az elmúlt 5 évben, mint a nemzeti domain tartományban. Litvániában (.eu 382% – .lt 249%), Csehországban (.eu 264% – .cz 207%), Ausztriában (.eu 108% – .at 92%), Belgiumban (.eu 79% – .be 7%) és Németországban (.eu 65% – .de 43%).
Az EURid által folymatosan frisített statisztika szerint az 5 év alatt kimagaslóan a németek regisztrálták a legtöbb (1,04 millió) .eu domain nevet. A hollandok 443 000 webcímet foglaltak le, az Egyesült Királyságból érekezett a bejegyzések 10%-a (324000 db.), míg Franciaországból alig kedvesebb, mint 300 000.
A magyar internetezők is kivették a részüket az .eu sikeréből. Összesen 40000 .eu domain név került bejegyzésre hazai cég, szervezet vagy magánszemély által. Ennél nagyobb érdeklődés a .eu domain nevek iránt a volt keleti blokk országai közül csak Csehországban (125000 db.) és Lengyelországban (206915) volt nagyobb, aznonban megelőzzük Portugáliát (12673) és Dániát (36798).
A szervezet által a 2010-es év utolsó negyedévének eredményeit bemutató tanulmány szerint az .eu domain nevek az a lakosok számára vetített kimutatást Ciprus vezeti (66,8 lakos/domain), Luxemburg (52,7) és Hollandia (26,3) után. Magyarország 3,9 .eu lakos/domain számmal a mezőny végén helyezkedik el.
Az .eu domaintér kényszerű versenyben van a nemzeti domainterekkel és a többi globális domain végződésekkel, így az EURid megragad minden alkalmat arra, hogy az .eu domain végződéseket népszerűsítse. Számos olyan marketing eszközt alkalmazott az Eurid az elmúlt 5 esztendőben, amelyet több domain végződés nyilvántartója is átvett azóta. Elsőként szerveztek Európában roadshow-t, a szervezet a legtöbb országban az internethez kapcsolódó konferenciát támogatott és jelent meg standdal, így Magyarországon is rendszeres résztvevőként az EURid kiállítója az Internet Hungary konferenciának.
Egy .eu domain névre eső .eu domain nevek száma, országonként (Forrás: EURid) |