A multi megalázta a 98 lelkes falucskát

A multi megalázta a 98 lelkes falucskát

Van úgy, hogy az szivességet teszünk valakinek, majd rövid idő elteltével viszontszívesség helyett visszautasítást kapunk. Egy 98 fős falucska így járt egy multival...

A települések neve gyakran egyéb jelentéssel is bír, néhány – rövidebb nevű falu, község – esétben pedig ismert márkanevekkel azonos. Hosszabb ideig a Sáp település és a vállalatirányítási szoftver, az SAP jogtulajdonosa között is vita folyt az sap.hu webcím birtoklásával kapcsolatban, azonban kettejüknek sikerült megállapodni a domain használatáról. Tésa település egy 98 lakossal rendelkező falu a Börzsönyben. A nevével azonos .hu végű webcímet a falu nem akarta bejegyezni, de a Tesa néven egy német konzorcium ragasztószalagokat forgalmaz világszerte és védjegyére hivatkozva kívánta a nevet megszerezni. Az ügyben döntést hozó ISZT Tanácsadó Testület 2001. májusában a védjegy tulajdonos név bejegyzési kérelmét [url=http://www.domain.hu/domain/English/tt/egyedi_allasfoglalasok/egyedi_006_2000.html
]elutasította:

„A TT úgy véli, hogy a kereskedelmi funkciójú védjegyjogosultság nem előzheti meg a Szabályzat a magyarországi települések Internetre lépését segíteni kívánó céllal elfogadásra került, a települési önkormányzatok számára biztosított kizárólagos jogát. E kizárólagosságról azonban az önkormányzat lemondhat, a névhasználatra a védjegyjogosultnak engedélyt adhat.”

Nem ment erőből, megoldották udvariaskodással…

A márkanévvel azonos nevű település polgármeseterét a ragasztószalagokat forgalmazó Beiersdorf konzorcium hazai képviselője azzal kereste meg, hogy ha a település úgysem akar az Interneten megjenenni az tesa.hu címen szíveskedjen lemondani a konzorcium hazai képviselője számára a webcímről. Tésa polgármestere 2001-ben még nem látta át az Internetes megjelenésben rejlő lehetőséget és jó szívű, segítőkész emberként lemondott a webcímről. Az idő előrehaladtával, turizmus fellendítése érdekében a falucskának is szüksége lett volna az internetes azonosítóra. A polgármester asszony meg is bízta egy falujából elszármazott ismerősét, hogy járjon utána, miként is lehetne visszaszerezni az egyre értékesebbé váló webcímet. Az ügygazda rövid nyomozás után arra jutott, hogy a lemondás végérvényes és hatályát nem veszíti el, ezért annak visszavonására nincs lehetőség.

Jótett helyébe…

Bízva a Beiersdorf Kft. rugalmasságában a polgármester asszony udvarias levélben kérte a domain kezelőjét, hogy „a menüpontok között utalást /linket/ helyezzen el, amely a település jelenlegi oldalára mutat.” A választ hamar meg is kapta a falucska első embere, azonban amit olvasott nem volt a település számára kedvező…

„A domain név jogosultja sajnálattal tájékoztatja Önt, hogy kérését nem tudja teljesíteni. Kérésének elutasítása azonban objektív okokra vezethető vissza, ugyanis web-lapunk szerkezete nem teszi lehetővé, hogy arra un. linket tudjunk felrakni. A honlapon a község feltüntetése pedig a fogyasztók megtévesztéséhez vezetne, mert bármilyen olyan asszociáció, mely kapsolatba hozza a tesa tape világhírű termékeit az Önök kozségével teljesen téves információ lenne.”

A cég ezt követően internetes marketing tanácsokkal látta el a polgármestert:

„Szeretnénk azonban felhívni a figyelmüket arra, hogy egyszerű névszerinti keresésnél ha Tésa szót írják be, az Önök községe fog első találatként megjelenni. Ezen állításunk a gyaloglo.hu oldalon is megerősíthető.
Remélhetőleg találnak olyan megoldást, amelyben aközség tervezett domain neve egy karakterrel eltér a miénktől és így minden aggály nélkül regisztrálható Pl. Tesaközseg.hu „(SIC)

Honlap linkelhetőség nélkül

Felmerült bennünk az ügy kapcsán a kérdés, hogy vajon a település internetben járatlan polgármesterét miért vezeti félre a konzorcium egyik hazai vezetője az alábbi mondattal: „web-lapunk szerkezete nem teszi lehetővé, hogy arra un. linket tudjunk felrakni.”? Nem kell hozzá szakértőt megkérdezni, hogy kijelentsük, hogy egy honlapra egy link elhelyezése nem tudás, hanem mindössze szándék kérdése…

A német nagyszótárt fellapozva próbáltuk megkeresni azt a fogalmat: „viszontszívesség”. Sajnos ilyet nem találtunk. Lehet, hogy a visszautasító levelet aláíró német ügyvezető értékrendjében sem taláható meg ez az alapvető emberi érték? Lehet, hogy csak a sok dolga miatt elfelejtette, hogy webcímüket egy most apró szívességet kérő embernek köszönhetik?

A falu szegény, pereskedni nem tud

„A település éves költségvetése 20 millió forint, amelyből nem futja évekig folyó jogi csatározásokra, és lehet, hogy egy ilyen eljárás megindításának nem is lenne sok hozadéka…” – tudtuk meg Blaskó Józseftől, az ügyet szívén viselő ügygazdától. A tesa.hu ügy várhatóan itt be is fejeződik, az olvasó pedig döntse el magában, hogy a Beiersdorf csoport mennyire járt el tisztességes módon. A döntést a látogatóinkra bízzuk és kérjük gondoljon az olvasó akkor is erre a rugalmas hozzáállásra, amikor az üzletekben a cégcsoport legismertebb termékeiként ismert Tesa szalagokért vagy éppen a Nivea krémekért nyúl…

Hiába! A nagyvonalúságnak nincsenek (fölrajzi) határai…

(Az ügyben keletkezett iratok szerkesztőségünkben megtalálhatóak.)

menu
menu