Megszűnhet az egyik legnagyobb regisztrátor!
Minden problémát orvosolnia kell a jó ideje botrányosan működő RegisterFly-nak legkésőbb március 13-ig. Ellenkező esetben az ICANN visszavonja a cég akkreditációját.
A legfőbb elvárás, hogy az ügyfelek ismét hozzáférjenek ahhoz a több tízezer domain névhez, amiket a cég zárolva tart az ügyfelek és az ICANN ismételt jelzései ellenére. A zárolás többek közt megakadályozza, hogy a felhasználók más szolgáltatóhoz vigyék domainjeiket – ez azonban ellentétes az ICANN által meghatározott szabályokkal.
A RegisterFly nemrégiben került az érdeklődés középpontjába, mivel hagyták lejárni 75000 domain érvényességét, annak ellenére, hogy a tulajdonosok számtalanszor kérték, hogy megújíthassák, vagy más szolgáltatóhoz vihessék őket. A RegisterFly az anyavállalatot, a Unified Names-t hibáztatta a krízisért, mivel – állításuk szerint – Kevin Medina ügyvezető visszaélt a cég pénzalapjaival és ezért nem tudták kifizetni a szükséges díjakat. Medinának február 12-én mondtak fel, és még aznap beperelték. A vád szerint magáncélra, pl. zsírleszívásra használta a cég pénzét. Medina azonban eltávolításának hírére törölte a vállalati információk egy részét, köztük jelszavakat és a számlaosztályhoz való hozzáférést a RegisterFly szerint, ami aztán további fennakadásokat okozott az ügyfélszolgálat működésében.
A problémák azonban nem ekkor, hanem jóval korábban, még 2005-ben kezdődtek. Az ügyfelek szerint akkortól jellemző például, hogy a RegisterFly a jóváhagyások visszatartásával és egyéb módon is akadályozza a domain nevek más szolgáltatóhoz történő átvitelét (annak ellenére, hogy a szerződés szerint az ilyen kéréseknek öt napon belül eleget kellene tenni). Sokszor előfordult, hogy az ügyfelekkel többször fizettettek ki egy-egy domain bejegyzését, vagy a domain valódi tulajdonosának adatait törölték a WHOIS adatbázisból és helyette Kevin Medinát tüntették fel. A panaszos e-mailekre nem válaszoltak, a telefonon próbálkozókat gyakran 30 percnél is tovább várakoztatták.
Az ügyfelek elégedetlenségének mértékét jól jellemzi, hogy a Registerflies.com címen nyilvános fórumot hoztak létre, ahol rengeteg problémás esetről számolnak be a RegisterFly működésével kapcsolatban. A fórumon (és más weboldalakon) azonban sokan feszegetik az ICANN felelősségének kérdését is. A szervezetnek ugyanis régóta tud a RegisterFly szabálytalan tevékenységéről, mivel sokan hozzájuk fordultak, miután a cég nem reagált a panaszaikra. A vádak szerint azonban az ICANN egyszerűen továbbküldte a panaszos leveleket az eNom számára, aminek viszonteladója a RegisterFly.
Talán az említett vádaknak is köszönhető, hogy az ICANN érdemi lépésre szánta el magát és levélben szólította fel a RegisterFly-t a helyzet rendezésére. Ebben a vele, valamint a vevőkkel kötött szerződések súlyos megszegésével vádolja a céget és a fenti esetekhez hasonló példákat említ.
„Elfogadhatatlan a RegisterFly azon gyakorlata, hogy nem törődik az ICANN, a társregisztrátorok és az ügyfelek iránti kötelezettségeivel!” – írja az ICANN. „Követeljük, hogy a RegisterFly azonnal orvosolja a levelünkben említett problémákat és legyen segítőkészebb és együttműködőbb a jövőben felmerülő panaszok megoldásában!”
A RegisterFly újonnan kinevezett ügyvezetője, John Naruszewicz, az ICANN-tól kapott értesítés kézhezvételének másnapján nyilvánosan bejelentette, hogy az ügyfélszolgálat megfelelő működtetését tekinti a RegisterFly legfontosabb feladatának. Medinát „önző, kőszívű, egoista bűnözőnek” nevezte, és kijelentette, hogy személyesen vesz fel kölcsönt, a cég által okozott szörnyű helyzetet megszüntetése érdekében: „Jelzálogot tetettem az otthonomra, felhasználtam minden vagyonomat, és azon vagyok, hogy megbízható működésre bírjam a céget” – mondta Naruszewicz.
Az ügyvezető nyilatkozata meggyőzően hangzik, azonban a pórul járt ügyfelek, érthető módon, bizalmatlanok és inkább a tettekre várnak a szavak helyett. A helyzet elég régóta bonyolódik, valószínűleg a korábbi vezető és a cég közötti per sem ér véget egyhamar. Így az ügy megnyugtató lezárásának ideje még nem érkezett el.