2021-ben csúcsot ért el a közösségi médiában elkövetett csalások száma
A romantikus és a befektetési csalásoknak estek legtöbben áldozatul.
Az FTC adatai alapján állítja, hogy Amerikában a tavalyi év összes csalási veszteségnek a negyedét a közösségi média által szenvedték el. Korábban az idősebb felhasználók voltak hiszékenyebbek és őket verték át gyakrabban, ez megváltozott és a 18-39-es korosztályban tavaly sokkal gyakoribbak voltak az átverések.
A csalók által használt két legnépszerűbb módszer a befektetés és a romantika. A romantikus csalások általában úgy működnek, hogy a csaló hamis profillal próbál ismeretségeket kötni a social media felületeken, majd „barátkozni”, amikor pedig valakivel jól sikerül az online barátkozás, akkor követi ezt a pénz kérés. Itthon, Magyarországon is több ilyen csalóról lehetett híreket olvasni. Valószínűleg az egész világon kihasználják a hiszékeny felhasználókat.
A befektetési csalások ennél bonyolultabbak, de azok is a közösségi médiában kezdődnek. Itt is a csalók megkeresik az embereket különböző befektetési lehetőségekkel, a kriptovaluták terjedése pedig ezt megkönnyítette, hiszen ideális csatornává válhat a csalók számára. 2021-ben a befektetési csalások 64%-ban a preferált fizetési mód a kriptovaluta volt.
Nagyon népszerű voltak még az olyan csalások is, ahol a felhasználóknak valamilyen terméket kínáltak, ők megrendelték és kifizették, ám magát a terméket sosem kapták kézhez. Az ilyen álvásárlásoknál átvert áldozatok többsége a Facebookot és az Instagramot nevezte meg a csalás felületének.
A csalók folyamatosan kísérleteznek újabb és újabb módszerekkel, ezért érdemes még jobban odafigyelni a közösségi médiás tevékenységeinkre és hogy milyen oldalakra kattintunk át onnan. Ha ismeretlenektől kap üzenetet, akkor soha ne küldjön pénzt illetve online vásárlás előtt is mindig érdemes leellenőrizni a céget.
Forrás: https://www.ftc.gov/news-events/blogs/data-spotlight/2022/01/social-media-gold-mine-scammers-2021