Késik a Latin-amerikai domain bevezetése
Milyen szomorú! Míg Ázsia sikerre vitte régiós domain tartományának, az .asia-nak a bevezetzét, addig Latin-Amerika országai csak országkódos címeket használhatnak, mivel a régió továbbra sem rendelkezik saját kiterjesztéssel.
Mielőtt elemeznénk a rossz hírt, lássuk mi történt a domain nevekért felelős kaliforniai szervezet, az ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) december 5-i ülésén. A vancouver-i találkozón próba jelleggel jóváhagyták az .asia domaint, amit bármely ázsiai személy vagy cég használhatna az olyan országnév-kódok helyett, mint pl. a kínai .cn vagy a japán .jp. Az Európai Unió számára hasonló módon fogadta el a szervezet az .eu végződést, ami most már elérhető valamennyi európai számára.
Persze felmerülhet a kérdés, hogy mitől olyan fontos ez. Nos, a globális gazdaság világában, ahol egy jól felépített arculat mindent jelenthet, egy kevésbé elismert országban működő vállalkozás sokat nyerhet azzal, ha egy nagyobb, elfogadottabb térséggel határozhatja meg hovatartozását.
Latin-Amerikában számos ország történelmét terheli politikai és gazdasági instabilitás, amin egy régiós „márkanév” sokat segíthetne. „A legtöbb Latin-amerikai ország számára több előnnyel, mint hátránnyal járna egy régiós elnevezés használata” – mondta Jose Antonio Rios, a Global Crossing nevű, Internet szolgáltató óriáscég elnöke. „Különösen igaz ez az olyan országokra, mint például Bolívia, Ecuador és mások, melyek nem rendelkeznek erőteljes gazdasági jellemzőkkel.”
Bár sokakban erős a szándék a Latin-amerikai .lac domain létrehozására, konkrét javaslat még nem került a vezetőség elé, nyilatkozta John Jeffrey, az ICANN tanácsadója. A szervezet csak néhány évente hagy jóvá egy-egy régiós domaint, így hosszú időbe telhet a .lac bevezetése, állítják más források.
Az ICANN 15 főből álló nemzetközi vezetőségében három latin amerikai személy található. Egyikük, a mexikói Alejandro Pisanty professzor mondta egy interjúban, hogy bár a szakértők szerint a regionális arculat általában pozitív hatású, mégis ádáz vitákat folytatnak a bevezetés időzítéséről.
„Kétféle gondolkodásmód áll szemben egymással. Az egyik szerint először létre kell jönni egy latin-Amerika arculatnak és ezután lehet létrehozni a regionális domaint. A másik szerint viszont épp azért kell bevezetni a .lac domaint, hogy segítse a régiós arculat kialakulását” – mondta a professzor.
Egyelőre azonban csak annyi a biztos, hogy míg Európa és Ázsia előrébb jár gazdasági érdekei érvényesítésében, Latin-Amerika pedig kénytelen várakozni, hogy bekapcsolódhasson a „játékba”.